گذشته و آینده دبی

دبی بزرگ‌ترین شهر کشور امارات متحده عربی است. این شهر در جنوب کشور ایران و در شبه جزیره عربستان قرار دارد. نخستین اشاره‌های تاریخی در دبی از سال ۱۰۹۵ میلادی ثبت شده‌است و نخستین نشانه‌های شهرسازی در دبی به سال ۱۷۹۹ برمی‌گردد. دبی در سال ۱۸۳۳ به دست شیخ مکتوم بن بطی بن سهیل آل مکتوم به‌طور رسمی به عنوان یک شهر بنیان نهاده شد. جایگاه جغرافیایی مهم این شهر، باعث شد تا در قرن بیستم به یک بندر مهم تبدیل شود. در سال ۱۹۶۶ کشف نفت در دبی منجر شد تا کارگران خارجی برای کار در این شهر به سرعت به آن نقل مکان کنند به‌طوری‌ که در مدت بسیار کوتاهی ۳۰۰ درصد به جمعیت آن افزوده شد و آن را به یکی از منابع مهم جهانی نفت تبدیل کرد.

دبی جدید از زمانی که بریتانیا آن را در سال ۱۹۷۱ ترک کرد شروع به شکل گرفتن کرد. در این زمان، دبی به همراه ابوظبی و ۴ شیخ‌نشین دیگر کشور امارات متحده عربی را پایه‌گذاری کردند. یک سال بعد شیخ‌نشین رأس‌الخیمه به کشور امارات پیوست اما قطر و بحرین تصمیم گرفتند که هرکدام یک کشور خودکفا باشند و بالاخره در سال ۱۹۷۳ درهم امارات به عنوان واحد پولی رسمی امارات معرفی شد.

در سال ۱۹۷۹ در یکی از محله‌های دبی با نام جبل علی یک منطقهٔ آزاد تجاری ساخته شد که به شرکت‌های خارجی اجازه واردات و صادرات بدون محدودیت را می‌داد. با شروع جنگ خلیج در سال ۱۹۹۰ سرمایه‌داران و تاجران، پول‌ها و دارایی‌های خود را از این شهر خارج کردند که باعث شد اوضاع اقتصادی این شهر برای مدتی بحرانی شود اما با دگرگونی فضای سیاسی، دوباره رونق خود را به دست آورد. امروزه دبی به عنوان یک شهر جهانی و بازرگانی موفق و مهم در منطقه جای خود را پیدا کرده‌است. اگرچه اقتصاد دبی با صنعت نفت رشد کرد اما بیشتر درآمد دبی از منطقه آزاد جبل علی، فروش ملک به شهروندان خارجی در مناطق آزاد، اعطای اقامت، صدور دوباره کالا، ترانزیت مسافر و کالا و همچنین قسمت بزرگی نیز از گردشگری و دیگر خدمات مالی و بازرگانی تأمین می‌شود.

دبی به تازگی توجه جهانیان را از راه ساخت و سازهای بزرگ و همین‌طور رویدادهای تفریحی و ورزشی هیجان‌انگیز به خود جلب کرده‌است. در سال‌های پایانی دههٔ ۲۰۰۰ میلادی به خاطر بحران‌های مالی گسترده در جهان، ساخت و ساز املاک در دبی برای مدت ۳ سال با دشواری جدی روبه‌رو شد. هر چند دبی توانست بنا بر یک برنامه تدریجی و مداوم خود را بهبود بخشد.

در سال ۲۰۱۲ دبی بيست و دومين شهر گران‌ قیمت جهان و گران ‌قیمت‌ترین شهر خاورمیانه معرفی شد. در سال ۲۰۱۳ دبی توانست حقِ داشتن و برگزاریِ اِکسپو ۲۰۲۰ را به دست آورد. اِکسپو سومین رویداد مهم دنیا پس از جام جهانی فوتبال و المپیک و به «المپیک کشورها» مشهور است. این نخستین بار است که یک شهر از خاورمیانه توانسته میزبانی این مهم‌ترین نمایشگاه جهان را به‌دست‌آورد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد اکسپو ۲۰۲۰ برای دبی بیش از ۲۳ میلیارد دلار سود خواهد داشت.

دبی دارای سبک‌های مختلفی از معماری‌های جهان می‌باشد. اما بسیاری از تفاسیر مدرن معماری اسلامی را می‌توان در این شهر پیدا کرد. دبی نه تنها در نوآوری و ساخت ‌و ساز اسلامی در بین جهان عرب رتبهٔ اول را دارد بلکه به صورت بین‌المللی هم در رده‌های بالای ساخت و ساز قرار دارد. ساخت و ساز در دبی خیلی سریع‌تر از کشورهای غربی پیش می‌رود و علتش این است که نیروی کار ارزانی از آسیا در اختیار گرفته‌است. یکی از مهم‌ترین علل پیشرفت در ساخت و ساز اینست که دبی در حال متنوع ساختن اقتصادش است. در واقع دبی نمی‌خواهد به درآمد نفت که تصور می‌شود به زودی تمام شود، تکیه کند. از جمله اقداماتی که دبی را برجسته کرده، ساخت بلندترين برج جهان و جزایر مصنوعی پالم می باشد.

آيا خريد ملک در دبی به نفع شماست؟

اگر مايل به خريد ملک در جايی غير از ايران هستيد، موارد زير را در نظر بگيريد!

رشد اقتصادی

زمانی که پول های خود را بر روی املاک خارج از کشور سرمایه گذاری می کنید، نه تنها بر روی یک خانه یا زمین بلکه در اقتصاد آن کشور هم سرمایه گذاری کرده اید. یکی از مهمترین نکاتی که باید در هنگام خرید ملک در هر جای دنیا توجه کنید، رشد اقتصادی است که در آن منطقه وجود دارد. اگر می بینید که در یک منطقه نمودار رشد اقتصادی درحال حرکت به سمت بالاست، نباید در سرمایه گذاری در آن منطقه تامل کنید.
یکی از بزرگ ترین فواید خرید ملک در دبی این است که اقتصاد این شهر مبتکر با سرعت خوبی رو به رشد است. در حالی که اقتصاد ابوظبی به دلیل بحران های نفتی متحمل خسارت هایی شده است، اقتصاد دبی به شکوفایی رسیده و به عنون قهرمان برنامه ریزی و رشد اقتصادی در منطقه خاورمیانه شناخته شده است.
از زمانی که به دهه دوم این قرن پا گذاشته ایم، دبی اقتصاد خود را از درآمد های نفتی مستقل کرده است تا حدی که، درآمد های ناشی از نفت، فقط ۵% درصد کل اقتصاد دبی را در بر می گیرد. این توضیحات نشان می دهد که رشد اقتصادی در امارات پس از بحران جهانی مالی در سال ۲۰۰۸ بسیار با ثبات بوده است.
حرکت صعودی نمودار عملکرد سال ۲۰۱۰ به بعد و سه سال گذشته بیانگر این موضوع است که دبی يکی از بهترین مکان برای سرمایه گذاری در زمینه ملک و املاک در جهان است.

رشد جمعیتی مداوم

اگر شما در جایی خانه بخرید که جمعیت کمی دارد و همین تعداد افراد هم درحال مهاجرت به مکان های دیگر باشند، این خانه و مستغلات برایتان نفعی به همراه دارد؟! دبی شهری بین المللی است که مردمش از بیش از ۲۰۰ کشور مختلف به این جا نقل مکان کرده اند. از این رو جمعیت این شهر همواره در حال افزایش است. یکی از بزرگترین فواید خرید مستغلات در دبی این است که، مردم از سرتاسر جهان به منظور یافتن شغل بهتر و شانس های تجاری به اینجا می آیند. تمام این افراد نیازمند مکانی برای زندگی هستند و هیچ کس دوست ندارد برای زندگی کردن به هتل برود!
اگر نگاهی به آمارها بیندازیم خواهیم دید که در سال ۲۰۱۶، جمعیت به ۲٫۵ میلیون نفر رسیده است. با در نظر گرفتن همین نرخ رشد موجود در دبی ، جمعیت دبی در سال ۲۰۲۰ به ۳ میلیون نفر خواهد رسید. میانگین نرخ رشد در دبی ۴٫۷% است که با رشد اقتصادی این منطقه منطبق می باشد.
بسیاری از پروژه های خانه سازی در دبی در حال فغاليت هستند تا این جمعیت رو به افزایش را اسکان و فرصت های سرمایه گذاری بیشتری را برای سرمایه گذارانی که می خواهند بازگشت سرمایه بیشتری داشته باشند، فراهم آورند.

پیشرفت و نوآوری مداوم

آیا ترجیح می دهید در شهری خانه بخرید که هیچ ایده نوآوارنه و خلاقانه ای نداشته و همیشه ایده های تکراری و کسل کننده دارد؟ درحال حاضر دبی به یکی از هوشمند ترین شهرهای جهان تبدیل شده است. همیشه چیزهای جدیدی درباره دبی وجود دارد که همین یکی از بزرگ ترین فواید خرید ملک در آن است.
شهری که همیشه در آن اتفاقات جدیدی رخ می دهد، همواره توده عظیمی از مردم را به خود جذب می کند. مردمی که هر سال به این شهر سفر می کنند به مکانی برای استراحت احتیاج دارند. دبی خانه برج بلند مرتبه ای به نام برج خلیفه است و اکنون برج بلند تری هم در این شهر در حال ساخت است. جزاير مصنوعی، هتل های لوکس، متروی ديدنی، مال هايی با استانداردهایی بالاتر از سطوح بين المللی، پارک ها و درياچه های تميز و زيبا، و بسياری از نقاط و ایده های خلاقانه که توسط دولت ارایه شده نشان دهنده این است که دبی می تواند یکی از بهترین مکانها برای زندگی باشد.

امنیت

در میان تمام فواید خرید مستغلات در دبی، امنیت چیزی است که تمام ساکنین دبی از آن برخوردارند. امنیت یکی از دلایل اصلی است که مردم به دبی می آیند و زندگی جدید خود را آغاز می کنند. در حالی که بسیاری از کشورهای منطقه خاورمیانه درگیر مسایل و اختلافات سیاسی هستند، دبی یکی از با ثبات ترین شهر های منطقه به حساب می آید.
دزدی یا کیف قاپی در دبی وجود ندارد. شما می توانید با خیال راحت ماشین خود را بدون اینکه درب آن را قفل کنید در پارکینگ بگذارید. هیچ کس در غیاب شما جرات دست زدن به ماشینتان را نخواهد داشت.

ویزای خرید ملک

بزرگترین فایده خرید مستغلات در دبی که میتوانید از آن بر خوردار باشید این است که شما می توانید بر اساس آنچه که در دبی خریداری کرده اید، شایسته دریافت ویزای شهروندی شوید. الزامات خاصی است که شما باید به آنها منطبق شوید. مثلا، میزان دارایی های ملکی شما باید حداقل یک میلیون درهم امارات باشد. دارایی هایتان نباید در گرو باشد و باید کاملا قابل سکونت باشند.
شما باید برای دریافت ویزای سرمایه گذاری و خرید اموال در دبی، به اداره شهری دبی مراجعه کنید.

گزینه های متنوع

زمانی که برای سرمایه گذاری در مسکن به دبی می آیید و از فواید خرید مستغلات در دبی بهره مند می شوید، گزینه های متنوعی برای انتخاب وجود خواهد داشت. دو گروه اصلی شامل اموال تجاری و مسکونی می شود. اگر برنامه شما سرمایه گذاری در اموال مسکونی است می توانید آپارتمان و یا ویلا خریداری کنید و اگر می خواهید در اموال تجاری سرمایه گذاری کنید، می توانید دفتر کار، فروشگاه و یا کارگاهای صنعتی را برای خرید انتخاب کنید.

بازگشت اجاره عالی

آیا می دانستید نسبت اجاره به قيمت ملک در دبی در مقایسه با سایر نقاط جهان خیلی بالاتر است؟ میانگین بازده اجاره در دبی %٧ است در حالی که در نیویورک تنها %٤ و در لندن %٣ می باشد.
در بدترین حالت بازگشت اجاره به کمتر از %٦ نخواهد رسید و همین امر باعث شده تا دبی به بهترین مقصد برای سرمایه گذاران مستغلات تبدیل شود. بنابراین اگر می خواهید از فواید خرید املاک در دبی بهره مند شوید، درآمد بالای حاصل از اجاره بها را فراموش نکنید.

با در نظر گرفتن موارد فوق، شما کجا را برای سرمایه گذاری املاک انتخاب می کنید؟

امتیاز دهید